Khamis, 16 Oktober 2008

Fhm ke Bhse Kte?

Kadang,

Pabila terima teks pesanan ringkas dari adik-adik. Berkerut-kerut dahiku hendak memahamkan bahasa sms mereka.

"Kak, kte rasa x mo g kls ari ni." Contohnya la. Ini senang saja. Aku nak tulis contoh lain, tak pandailah~

Bukan apa. Bahasa sms mereka terlalu ringkas. Terlalu pendek. Sehingga sukar otak aku mencerna maksud apa yang ingin disampaikan.

Aku kadang jadi benci dengan bahasa sms yang terlalu ringkas dan terlalu banyak huruf yang dibuang. Sebab, satu - aku sukar faham. Dua, aku benci kerosakan bahasa.

Memandangkan teks pesanan ringkas, ruang tulis terhad. Maka, aku faham mereka mahu guna perkataan yang lebih ringkas dari perkataan biasa. Tetapi, tidaklah sehingga aku tidak memahami mesej yang dihantar. Duh!

Belajar trengkas pun tak seperti bahasa sms moden ini. Ferrr..

10 comments:

A t i Q a h 16 Oktober 2008 6:05 PG  

Tapi kan kak.
Saya selalu tak faham dengan SMS dari mak saya. Cam ne tuh? Ha ha ha.

madulebah 16 Oktober 2008 8:59 PG  

Aku kan, selalu tanya balik kat anak saudara aku : apa hang tulis ni Cuda tak faham.

ha ha ha..

TIQAH : Mak kamu tulis bahasa lain agaknya? ha ha ha

Anonymous 16 Oktober 2008 9:39 PG  

kebetulan.semalam.

seorang rakan sepeguam bertanya.

'aku sebenarnya malu nak tanya..tapi..aku kena tanya juga. Selalu aku masuk forum dalam internet. Selalu orang tulis "LOL"...amende tuh?'

aku gelak.

dan gelak.

gelak lagi.

sambung gelak.

aku kata. 'setelah berpuluh tahun internet ada kat Malaysia. Baru nak tanya?'

aku gelak lagi.

penat aku gelak.

fafarafa 16 Oktober 2008 9:39 PG  

iye...bhs sms budak2 zaman skang mmg susah nk paham. antara initial yg aku pernah jumpa, *d.
korg tau apa itu *d??? itu laa study....kreatif kan bdk2 skang...

kemat 16 Oktober 2008 1:34 PTG  

Po:
'LOL' tu aper..aku pun tak tahu gak sebenarnya...

Anonymous 16 Oktober 2008 3:09 PTG  

ceh ko kemat...ko malu nak tanya ke?

malu bertanya sesat jalan ko tahu.

lainlah kalau ko ada GPS.

LOL tu..adalah singkatan kepada Laughing Out Loud. Kalau betul ajaran guru aku lah...

ha ha ha

aku dah penat gelak dah.

Amy Z! 16 Oktober 2008 7:24 PTG  

atiqah : hahaha. bahasa sms mak awak guna trengkas kot. sbb tu awak tak faham. haha. kalo nak tau, rujuk kak nida madu tu.. dia terel trengkas. haha.

cik madu : adik aku pun penah antar sms yg aku tak faham gak. dia guna '2' utk ckp 'tu' mana aku tau. aku ingat kan duaaa.. haha.

farah : ringkas sgt tu.. aku pun tak faham.. hahaha. d for study? adehh.. adehh.. tak dpt nak terimalahh~ hahaha.

Po : hahahah. kesiannya. sebenarnya, setelah 5 tahun berinternet, baru juga saya tahu LOL tu ape~ hahahaha..

kemat : sungguh ke tak tahu? laaa... adehh~ adehh.. hahaha.

LOL - Laughing Out Loud.
ROTFL - Rolling on the floor laugh.
byk lagi bahasa2 singkat ni. Dulu ada url, dah hilang dah~

Po : jangan gelak kuat-kuat sangat. nanti semput. hahaha..

kel@mbu 17 Oktober 2008 9:04 PTG  

sebnarnya bahasa sms ni kependekan dri tulisan jawi. cth: mlm [mim-lam-mim]; kdai [kaf-dal-alif-ya]

sbb tu kita boleh fhm.

tp kalu dh dipendekkan lagi, tu yg jd lg problem.
cth: kedai --> kdi; pakai --> pki

Amy Z! 17 Oktober 2008 10:32 PTG  

kelambu : betul. kalau dah pendek sgt. tak faham la~ huhu.

fafarafa 21 Oktober 2008 9:56 PG  

amyz...bkn d=study...*d=study...

ooo..br aku tau maksud LOL tu apa..selama ni tau gelak je..time kasih en po kerna bgtau. :D

Cerita Lama Amyz