Selasa, 29 Januari 2008

Tentang Asain

Selepas Jian, Fadli Al-Akiti membawa aku ke alam sai-fai dengan Asain. Sedutan Asain pernah dibaca pada Maskara 2 bercerita tentang jembalang-jembalang bertulang besi sedikit, sebanyak membuat aku gerun.

Pertama sekali, aku bukan pembaca tegar genre sai-fai. Jadi aku tidak dapat memberi rebiu yang baik tentang Asain.

Mula mendapat Asain di tangan. Aku mencabar diri aku untuk menghabiskan manuskrip setinggi tumit stilettos ini yang genrenya jarang aku baca. Aku ambil masa 2 minggu lebih di daerah Selatan ini khatamkan Asain. Dan Asain berjaya mengagumkan aku.

Untuk mendapat idea tentang Asain - I,Robot dan A.I contoh filem terdekat dengan Asain. Mengenai robot yang tiba-tiba punya emosi. Asain beremosi. Cinta, nafsu, marah dan dendam.

Dendam Asain sehingga mencetuskan malapetaka maha yang membawa kehidupan manusia menjadi beratus-ratus tahun ke belakang, walaupun telah mencapai teknologi tertinggi di tahun 3000++ AD. Dendamnya membuat jembalang-jembalang bertulang besi mencari dan membunuh manusia.

Manusia pula hidup dalam ketakutan mencari jalan untuk survive. Berperang dengan jembalang bertulang besi. Mencari jalan untuk terus hidup di dunia yang tidak lagi aman. Laut dan hujan berasid. Air menjadi harta berharga. Tanah tidak subur dan kering kontang. Sebegitu manusia dihukum kerana dendam Asain.

Asain diolah dengan baik oleh penulisnya, Fadz. Manuskrip ini boleh didapati dengan menghubungi penulisnya sendiri, kerana tidak akan dijumpai di mana-mana kedai buku berhampiran anda.

Buat Fadz, well done dan tahniah! ;-)

4 comments:

newrin 29 Januari 2008 3:15 PTG  

hi there...

how's life as student, lama tak drop by..nway u take care yaaa and all the best!

Tok Rimau 30 Januari 2008 1:39 PTG  

"Bidadari," kata Fadz.

fadz 31 Januari 2008 11:12 PG  

Dear dearest Amyz, thank you for such a suprisingly positive review on that manuscript.. I was glad that you enjoyed it. Emmm, but due to its 'contreversial' nature and certain unavoidable issues, I do hope dat you would do me a favour and change something here in your article. Do change the word 'book' to 'manuscript' (as if youve read the manuscript and not the book). And even if ppl would want to buy it, you could say: Manuskrip ini boleh didapati dengan ...

Thank you again for supporting me and the hope to hear from u soon:)

ps: u can delete this message after reading it:)

Amy Z! 31 Januari 2008 11:27 PTG  

newrin : oke la student's life. tak stress sgt. cuma kena catch up all the programming skill. ;-)

tokR : kak sofea macam bidadari. :-)

Fadz : sorry for the mistake. nanti i ubahkan. :-)

Cerita Lama Amyz