Isnin, 31 Disember 2007

Tiada Cuti di Tahun Baru

Tahun Baru tidak cuti di sini. Ganti cuti pada awal Ramadhan. (Insaf aku.) Pertama kali aku tak sambut tahun baru di KL. Kagum pada diri sendiri yang tak teruja dengan sambutan tahun baru kali ini. Mungkin dah tua kot.

Esok tahun baru. 2008. Esok tak cuti seperti tahun-tahun sebelumnya aku di KL. Esok ada kelas. Esok kena belajar.

Belajar..
Belajar..
Belajar..
ZZZZzzzz....

2008. Moga beri sinar dan harapan.

Sabtu, 29 Disember 2007

Pasca Gathering

Gathering Geng Jurnal 2007

Tema : Berhimpun jangan sampai kena tangkap.

Senarai penerima anugerah dan laporan ada di sini

Yang seronok didengar: Plak yang ditempah tu cantik betul. Untung para penerima anugerah (Hik!Hik). Buku aturcara yang comel. Mug yang comel. Makan yang sedap. Tempat kecil yang best. Hadirin yang sporting dan best. Pehhhh!! Rugilah siapa tak datang tu. Hahaha.

Selasa, 25 Disember 2007

Toast Goodbye for Kuala Lumpur

Hari Krismas. {Mana wine aku untuk memberi toast ini?}

Hari terakhir di Kuala Lumpur. Sebelum memulakan takdir baru di Universiti Selatan, Johor sebagai seorang pelajar. Selama 3 tahun. Ini merupakan cita-cita yang belum terlaksana. Impian sejak 4 tahun yang lalu.

Sebelum itu, mahu aku pinta maaf pada semua kawan. Aku tahu aku bukan seorang kawan dan teman yang baik. Aku sayang kamu semua. Kamu semua adalah kawan-kawan yang terbaik pernah aku ada. Maafkan aku yang serba kurang dan tidak sempurna ini.

Jadi, kawan-kawan. Doakan aku berjaya. Jangan titiskan air mata. Aku bukan berjuang darah tetapi berjuang dengan pen dan kertas. Redhakan aku pergi dari Kuala Lumpur demi sebuah cita-cita.

Terima kasih selalu ada untuk menemankan aku senyum, ketawa dan menangis. Marah pada aku. Nasihatkan aku. Tegur-kritik-keji aku. Dan selalu mampu menerima aku seadanya.

Tak apa. Johor-KL bukan jauh sangat pun. Kan? Ada juga alasan untuk kalian datang beronggeng di Johor nanti. Hihi.

Bye KL for now. Jumpa waktu gathering nanti. Insya Allah. :)


Aprisiasi untuk teman

Dengar lagu Elyana, Kalis Rindu ini. Kelakar dan kiyoot!! Aku dedikasikan untuk kalian. Hihi. :)

Isnin, 24 Disember 2007

Ra_ja_La_wak

Aku telah mencemarkan kesucian blog aku dengan menulis perkara yang hina ini. Ohh! Tidak!! Inilah sehina-hina perkara pernah aku tulis.

Cuma aku dah tak sanggup lagi mahu menerima kenyataan bahawasanya manusia-manusia bebal di luar sana sanggup memperbodohkan diri demi mengutip wang mudah dengan menyertai Ra_ja_La_wak.

Aku rasa nak menangis-nangis melihat mereka diujibakat untuk menyertai rancangan realiti Ra_ja_La_wak yang aku rasa tak lawak pun. Lawak apa yang mereka cuba hiburkan penonton ini? Lawak bodoh? Lawak basi? Lawak tiru? Ya ampunn..!! Dengan kostumlah. Dengan make-uplah. Tolonglah! Kalian memperbodohkan diri untuk ditertawakan oleh orang lain. Bukan buat membuat orang lain tertawa.

Untuk menjadi pelawak yang bagus, kalian perlu tahu untuk menjadi stand-up comedian yang bagus. Untuk menjadi Stand-Up Comedian yang bagus, kalian belajar dengan Jit Murad, Harith Iskandar atau Afdlin Shauki. Tidak pun tontonlah bagaimana Pablo Francisco menggeletek hati penonton. Tanpa memakai kostum yang memperbodohkan rupa kamu yang sedia hodoh itu pun!

Hiiiii.. Sengal!!

Sabtu, 22 Disember 2007

Red Is My Color

Ambil dari sini. Kewl!!



You are Red Tiger who is friendly and cheerful person.
You tend to be straight forward, and are kind and generous to others.
Generally speaking you are philanthropist, and you possess feminine attraction that makes men turn around.
When you are young, you have gentle and pure atmosphere, but as you get older, you start to show individuality.
Your personality will turn into someone who likes taking care of people, tolerant, and bold.
Unlike your friendly outlook, you have rational mind, and can even observe your parent objectively and coolly.
You don't like to be adventurous, and prefer to lead consistent life.
But you hold great ideals.
You don't try to act actively, and keeps your own pace.
You are not influenced by emotions, and can live life with perseverance.
Your weakness is that you tend to be inconsistent and lack responsibility.
You can stand on top of people and look after the others.
You have great talent in making the atmosphere lively and cheerful.
You dislike being given instructions and told what to do.
After getting married you will create a warm family, but you will still like to work outside too.


Tapi mesti ingat, sifat manusia ini berubah-ubah. Yang diatas mungkin hanya sifat-sifat asas sahaja. Kita sendiri tahu had mana kemampuan dan keupayaan kita. Aku memang suka push myself to limit. Cuma kadang-kadang malas selalu menghalang kita berjaya. Ha.. itu sifat-sifat yang perlu diubah tu! ;-) Hihi.

Jumaat, 21 Disember 2007

Tak Faham

"Susah nak faham lelaki ni!" Rungut seorang kawan.

Aku senyum. Senyum sahaja. Sebab satu; termasuk kawan aku itu, sudah ramai wanita pernah merungut perkara ini pada aku. Sebab kedua; wanita ini sebenarnya mahu lelaki memahami kehendaknya.

Hihi.

Sebenarnya, aku dapati bukan sukar untuk memahami lelaki. Senang. Tetapi, isu di sini lebih kepada bagaimana mahu membuatkan si lelaki fahami wanita?

Tahu-tahulah wanita ini. Semuanya pakai hint. Semua pakai petunjuk. Mahu lelaki fahami sendiri kehendak kita, dengan hanya memberi sedikit hint? ("Apa neraka??!!" Kata si lelaki.)

Wanita ini sinonim dengan sifat berselindungnya. Mahu berterus-terang bukan cara wanita. Mahu berkata pun ada lapis maknanya. Tidak secara lurus. Lelaki sampai garu kepala tidak tahu bagaimana untuk memahami wanitanya.

Nasihat aku. Lelaki, jangan percaya bila kamu bertanya, kenapa? Wanita itu menjawab, "Tak ada apa-apa," dengan nada suara yang bukan biasa. Kamu terus diam dan buat tidak tahu. Lagi si wanita sakit hati dan cakap, tak fahamlah lelaki ni!!

Aaa.. Macam mana nak faham lelaki? Senang! Biarkan sahaja dia dengan hobi/kerjayanya (asalkan bukan perempuan lain) tanpa gangguan emo-merajuk kita, wanita.

(Ya, wanita - kita ini kena faham lelaki. Sebab lelaki sampai mati pun sukar nak faham kita.)

Isnin, 17 Disember 2007

I'm Not Plastic

Plastik di sini bukanlah bermaksud beg plastik yang kamu dapat bila kamu membeli-belah di Tesko atau Kapo atau kedai runcit biasa. Jika kamu cuma beli satu-dua barang yang boleh dipegang, pastikan kamu tidak meminta beg plastik. Kerana plastik sukar dipupus dan mencemar alam sekitar. (Nasihat ini dibawakan oleh Kem-Sumber-Asli&Alam-Sekitar).

Plastik yang aku maksudkan di sini ialah, kepandaian seseorang memboleh-ubah wajahnya, cakapnya, senyumnya agar manis sentiasa walaupun di hadapan orang yang tidak disukai.

Macam wartawan. Macam artis-artis. Kau ingat mereka itu semua suka ke antara satu sama lain? Semua tu plastik saja tu. Plastik.

Aku ini pula, pabila sekali sudah mendapati seseorang itu annoying di mata aku. Aku tidak boleh ubah muka aku menjadi manis depannya. Senyum pun tak ikhlas. Aku tidak pandai. Obviously, kamu akan tahu aku tidak suka pada seseorang dari riak wajah aku just like that! Obviously!

Cara untuk menyelamatkan diri aku dari dikesan oleh mereka yang aku tidak suka ini, adalah dengan mengelakkan diri dari bercakap dengan mereka. Ataupun, tunduk. Ataupun buat kerja lain. Seboleh-bolehnya, aku tidak akan memandang wajah mereka bila bercakap dengan mereka kerana terpaksa bercakap. Aku rasa tidak selesa. Aku rasa annoyed. Paling teruk, aku tidak melayan apa pun yang mereka cakap dengan aku.

Peh! Susah siutttt nak berlakon untuk menyukai sesorang yang tidak aku suka!

Sabtu, 15 Disember 2007

Pilih dan Putus

Aku selalu kata pada diri aku; hidup ini banyak pilihan. Kita hanya perlu pilih yang terbaik untuk diri kita sendiri. Aku percaya itu. Hidup atas pilihan sendiri. Jika silap langkah, jangan salahkan orang lain. Salahkan diri sendiri.

Sejauh ini, aku selalu membuat keputusan sendiri tanpa fikirkan tentang orang lain. Keputusan hidup aku sendiri. Satu kes di mana ayah menyuruh aku mengambil jurusan akaun selepas SPM tetapi aku membantah. Aku ambil bidang IT.

Seorang kawan. Hidupnya ditentukan oleh ibu-bapa. Ambil ijazah apa ditentukan oleh ibu-bapa. Banyak keputusan hidupnya bergantung kepada ibu-bapa. Eh, aku tidak salahkannya pun. Berkat hidupnya kerana ikut cakap ibu dan bapa tahu!

Cuma aku tidak suka satu sahaja tentang dia. Oleh sebab terlalu mendengar kata ibu-bapa, dia tidak pandai membuat keputusan sendiri. Itulah satu-satu kelemahannya.

Bayangkan, jika aku ambil bidang perakaunan yang aku tidak minat itu. Ambil ijazah dan bekerja dengan persekitaran akaun. Ya Tuhan. Pasti aku tidak dapat bekerja dengan ikhlas. Terpaksa kerana itu saja kelulusan yang ada. Dan seribu satu perasaan gundah dalam hati kerana terpaksa membuat sesuatu yang aku tidak suka.

Sepertimana keputusan aku untuk kahwin nanti. Aku tak mahu memaksa dan aku juga tidak mahu rasa terpaksa.

Aku sudah buat keputusan yang mana tidak boleh diubah lagi. Take it or leave it.

Jumaat, 14 Disember 2007

2 Tahun Lebih Muda Pun Tak Apa

Wanita sensitif terhadap dua perkara. Berat dan usia. Percayalah. Wanita akan mula berdiet sekiranya ada orang katakan pada dia, dia nampak berisi. Begitu juga dengan usia. Wanita akan risau jika orang teka usianya lebih tua dari umur sebenarnya.

Untung kawan aku ini, senantiasa nampak ringan dan muda. 18 tahunlah katakan. Itupun ada cubaan untuk berdiet. Marah betul aku!

Maka, tidak hairanlah produk-produk anti-aging tumbuh melata seluas alam sekarang ini. Trend baru wanita masakini untuk nampak lebih muda (agar suami tak cari gadis muda ranum dan bergetah dan montok). Dari produk mahal sehingga yang murah-murah. Even produk minuman pun sudah ada kolegen. Untuk muda dengan cara mudah. Duh!!

Selama ini, aku tidak pernah. Malahan tidak suka pun meminta orang meneka umur aku. Payah sangat. Biar aku terus terang sahaja. Tak mahu juga sakit hati sekiranya mereka meneka umur aku lebih tua dari usia sebenar. Haha. Kan, diri sendiri juga yang sedih? Baik terus-terang sahaja.

Dan kita akan rasa lebih-lebih baik (much more better) bila kita dah beritahu usia kita, mereka terkejut dan berkata, "Eh, eh. Ingatkan 20++*." (* 20++, maksudnya mereka meneka umur kita muda dari usia sebenar.)

Seperti kejadian di kaunter pusat membeli-belah semalam. Entah kenapa, bila ditanya tentang usia. Aku meminta Sale Assistant itu meneka. Aku tidak pernah meminta sesiapa pun meneka usia aku. Selalunya aku terus-terang saja. SA itu kemudiannya meneka usia aku 2 tahun lebih muda dari usia sebenar buat aku rasa much-much-much more better. Dan aku terus beli produknya tanpa fikir-fikir panjang. Haaa.. percaya tak kuasa usia pada wanita?

Nota: Selalunya begitulah. Orang akan teka usia aku muda 2 tahun dari usia sebenar. 2 tahun lebih muda pun tak apa. Asalkan nampak muda. Kan? Hahaha.

Isnin, 10 Disember 2007

Pupus II

Dalam bilik mesyuarat yang dinginnya sehingga menusuk ke tulang hitam. Brr.. Brrr.. (Menggigil) Puan Boss sedang berkata-kata dan terus berkata-kata tanpa mempedulikan dinginnya bilik dan mereka yang menggigil.

"Sekarang kita mempersilakan staff baru kita, Encik A memperkenalkan diri. Tepuk. Tepuk."

Uh! Bestnya. Staff baru lelaki, beb!
Muda lagi tu. Sweet juga.

Ehem. Ehem.

"Nama saya Encik A, berumur 26 tahun, pengalaman kerja bla.. bla.. bla.. Status, sudah pun dah berkahwin.."

"Alaaaaaaaa..." *suara-suara kecewa kedengaran.

HAHAHA.


Moral : Jangan diam di pejabat yang majoritinya wanita yach! (Pesanan ini untuk wanita. Diulangi, untuk wanita!)

Jumaat, 7 Disember 2007

Fikir-Fikir


".. kita tidak perlu takut dengan tekanan dan ujian. Kerana tekanan dan ujian membentuk benda secantik berlian.. " Fashionita, Eh Nov 07, Saharil Hasrin Sanin.


"..A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty.."
Winston Churchill


"..Ever has it been that love knows not its own depth until the hour of separation.."
Kahlil Gibran


"..The cruelest lies are often told in silence.."
Robert Louis Stevenson


"..Dance like it hurts,
Love like you need money,
Work when people are watching.."
Scott Adams (1957 - ), The Way of the Weasel


"..Always laugh when you can. It is cheap medicine.."
Lord Byron


"..Homer: [Looking at a globe map...country being Uruguay]
Hee hee! Look at this country! 'You are gay.' .."

Khamis, 6 Disember 2007

Kalau Minat Pun

Walaupun aku minat gila-gila-gila pada Anuar_Zain. *pengsan*. Tetapi tidaklah aku. Sekali-kali tidak;

1. Pasang lagu Lelaki_Ini berulang-ulang dari waktu masuk kerja sehingga waktu habis kerja.

2. Letak mp3 Lelaki_Ini menjadi nada dering panggilan dan nada dering mesej. Bila dapat panggilan dan mesej. Bergemalah suara Anuar_Zain memecah sunyi pejabat sejuk ini.

Lelaki ini yang selalu menyintamu...

Serius. Aku kira hampir 100 kali lagu itu diulang-ulang dari pagi. DENG!!

Minat aku tak akan pudar pada Anuar_Zain. Tetapi aku sudah muak tahap nak muntah darah atas papan kekunci dengan lagu Lelaki_Ini. Bukan satu itu sahaja lagu Anuar_Zain pun, OKE!!

DOUBLE DENG!!!!

-----------------------------------------------------
Sayang, pergi kedai dan dapatkan Berita Harian dan Utusan Malaysia untuk merasakan kerugian kamu tidak hadir ke MASKARA 5. ;-) Jika kamu hadir, terima kasih! Kamulah lelaki/wanita yang paling kacak/anggun sekali. (Potong mana yang tidak berkenaan)

Dan jangan lupa klik di sini dan sahkan kehadiran untuk bertemu selebriti blog pujaan kamu. Info Gathering Geng Jurnal 2007 di sini.

Selasa, 4 Disember 2007

Provokasi Wanita

Perempuan.. Perempuan.. Memang sangat suka menguji lelaki.

"Tahap kompentasi ke berapa awak sayang kat kite?"
"Kalau kite tak ada di sisi awak, awak resah tak?"
"Ingat tak baju apa yang kite pakai, kaler apa, waktu pertama kali kita jumpa?"
"Perempuan itu lebih cantik dari saya. Awak nak tak kat dia?"

Soalan-soalan provokasi seperti ini bisa buat lelaki garu kepala mahu mencari ayat sesuai yang mana untuk dijawab pada kekasih pujaan hatinya. Agar si teman wanita tercinta tidak kecil hati, tidak merajuk, tidak marah, tidak melenting, tidak emosi dan tidak memuncungkan bibir mongelnya.

Tetapi itulah perempuan. Suka sangat menguji lelaki demi untuk membuktikan cinta mereka.

Maaflah. Aku perempuan. Dan sebagai perempuan, aku memang begini. Penuh provokasi.

Ahad, 2 Disember 2007

You Want A Gum, Sol-Jah?

Writer and I 07

Writer and I 06

Wah, aku antara orang yang pertama. Sangat bertuah! Dapatkan blook istimewa Sinaganaga secepat mungkin. Edisi terhad.

Sesuai dengan tajuknya, Wanna Gum, Sol-Jah? Terdapat beberapa siri gum di dalam blook ini. Gam Kanji, CowGum, Gum Robot, Hidu Gam dan akhir sekali Gam Gajah sebelum Tutup Gam.

Aku tak mahu review dengan banyak kerana aku masih menahan tawa dan air mata akibat membaca You Want A Gum, Sol-Jah.

Satu sahaja perkataan aku untuk Naga. Dia selalu ketawa bila aku ucapkan perkataan ini kepada dia.

KEJI!

Maksudnya, I love you too Naga.

Hahahaha.

Sabtu, 1 Disember 2007

MASKARA 5 Malam Perempuan-Perempuan

Malam Perempuan Perempuan

Cerita tentang MASKARA 5 di sini. :-)

Cerita Lama Amyz