Jumaat, 30 November 2007

Lari

Kadang-kadang, kita selalu fikir dengan larikan diri, dengan keluar dari KL, dengan pergi parti atau dengan berseronok, satu-satu masalah kita akan selesai.

Tapi bila parti dah habis. Bila balik semula ke KL. Bila waktu seronok selesai. Dan bila dah sampai rumah. Masalah tu muncul balik. Menghantui fikiran kita. Dan kita buat kita rasa nak keluar dari masalah itu dengan berseronok balik.

Ya, berseronok itu bagus dari meratap hiba sendirian di rumah. Ye tak?

Pusing-pusing-pusing. Masalah tak akan selesai sampai bila-bila.

Sehingga.

Kita beranikan diri berdepan dengan masalah itu dan cuba menyelesaikannya.

..dan ku beranikan diri.. berlari. mengejar bayanganmu. yang datang menghantui setiap malam ku..

Selasa, 27 November 2007

Sesat

Jangan percaya sangat dengan Google atau mana-mana enjin carian. Ia kadang-kala mencari sesuatu yang tiada di dalam blog aku.

Blog ini tidak mengandungi unsur-unsur atau perkara-perkara seperti di bawah :
1. Tarikh lahir Fadhilah Kamsah
2. Personaliti ikut zodiak
3. Sek*s
4. Anak angkat
5. Iklan raya paling sedih
6. Kempen budi bahasa
7. Anuar Zain Gay
8. Sayang awek
9. Downpayment kereta kancil guna kad kredit
10. Zodiak dan horoskop

Yang paling aku kelakar; Cari teman lelaki. Adik sayang.. Jangan cari teman lelaki di blog akak. Tak akan jumpa. Kalau nak teman lelaki, akak ada seorang calon sesuai. Nama dia Iwan. Sila lawat blog beliau.

Ramai juga orang yang sesat ke blog aku bila meng-google perkataan-perkataan seperti di atas.

Aku mengaku. Aku ada tulis tentang perkara di atas kecuali sek*s. Lagi pula ianya hanya perkataan. Bila Google lihat ada kunci perkataan yang sama, lalu ia pun menyenaraikan blog aku ke dalam senarai carian. Hanya perkataan. Tanpa makna.

Walaubagaimanapun, terima kasih atas lawatan kalian sekaligus menaikkan hit pelawat aku. Haha.

Bagus sitemeter ini. Dia beritahu aku info orang yang melawat blog aku. Terima kasih sitemeter! Walaupun kalian masuk blog aku tak tinggal pesan. Tinggalan jejak kalian, sitemeter aku simpan.

Sesat-sesatlah lagi di sini. ;-)

Isnin, 26 November 2007

PS I Love You

Pernah baca novel PS I Love You, tulisan Cecelia Ahern?

Ia akan difilemkan! Seperti In Her Shoes, The Devil Wear Prada, aku rasa sangat teruja untuk menyaksikan PS I Love You di sinema.

Dalam menghadapi kehilangan orang yang tersayang. Yang ditinggalkan hanya nota-nota kecil untuk Holly Kenedy meneruskan harinya di samping pesanan; I love you pada setiap nota. Aku tak sabar untuk menonton bagaimana Hillary Swank mendalami setiap emosi Holly Kenedy.

Aku baca buku ini dengan air mata dan tawa. Ya. Aku emosional! So?

Rujuk :
Official Website
Trailer

Sabtu, 24 November 2007

Dia Sayang Kamulah

Kamu merungut-rungut dia tak beri perhatian pada kamu. Kamu merajuk-rajuk dia tak luangkan masa dengan kamu. Kamu juga marah-marah bila dia pentingkan kerja dan kawan-kawan dari kamu.

Tapi kamu tidak tahu dia sayang kamu dengan cara dia sendiri. Dengan cara dia. Bukan cara kamu.

Kerana kamu menyayangi dia dengan cara yang lain. Dia pula menyayangi kamu dengan cara lain. Bukanlah bermakna dia tidak menyayangi kamu. Dia sayang. Cuma caranya lain.

Dia bagi perhatian pada kamu. Dia fikir tentang kamu. Dia sanggup kena marah dengan boss dia kerana mahu berjumpa kamu. Dan ada beberapa perkara dia sanggup lakukan untuk kamu. Tetapi kadang-kadang itupun kamu susah nak hargai.

Lagipun waktu mula-mula kamu menerima dia, adakah kamu menetapkan syarat bagaimana untuk menyayangi kamu? Tidak bukan?

Jadi, terimalah cara bagaimana dia menyayangi kamu, walaupun berbeza dari cara kamu. Asalkan dia menyayangi kamu. ;-)

Rabu, 21 November 2007

Terapi

Adakah wanita-wanita ini akan lebih tenang apabila menjalankan terapi-retail atau dalam erti kata lain, membeli-belah adalah satu aktiviti yang mengurangkan stress?

Terpulanglah apa kata kocek kamu!

Kalau duit dalam akaun bank kamu tak pernah-pernah surut. Dan kad kredit kamu ada orang yang membayarkan bilnya. Retail-therapy ini mungkin boleh membantu kamu merawat stress.

Kalau semekin* macam aku ini. Retail-therapy hanya akan menambahkan stress bilamana aku membuka wallet atau memeriksa baki duit di akaun bank. Di mana bakinya hampir buat aku menangis atau meraung-raung macam serigala. Dan pada waktu itu serasanya seperti mahu kahwin dengan anak dato' atau dato' atau tan sri. Malangnya wajah tak secantik waima se-hot model Perancis. Terpaksalah melupakan niat kotor tersebut.

Tetapi, wanita tetap wanita. Biarpun duit di dalam akaun hanya tinggal serdak sehingga gaji akan datang. Biarpun di wallet sudah kering-kontang. Gagah juga dia membeli-belah hatta untuk sepasang kasut atau sehelai t-shirt ataupun sehelai tudung yang cantik dan murah.

Syaitan dalam hati berbicara; "Ala.. murah saja ni. Hari gaji tinggal beberapa hari saja lagi. Tak apa."

Serius! Percayalah!

Sebab mereka akan rasa sedikit tenang selepas itu. :-)

Sepertimana aku~ Ops!!

Hey, ini ada satu kajian di London;

LONDON: Wanita lebih menghargai peluang membeli belah yang disifatkan lebih menyeronokkan berbanding mengadakan hubungan seks, kata penyelidik, seperti dilaporkan akhbar Daily Mail. more...


Whooaa. Aku rasa ramai suami orang di luar sana tersentap kalau kajian ini benar sekiranya dilakukan di Malaysia.

Sekarang kamu masih tertanya-tanya mengapa wanita suka membeli-belah? :-p

*semekin : miskin (Kalau guna perkataan miskin, nampak sangat tak berduit. Haha. Mohon maaf pada orang-orang sastera kerana telah merosakkan bahasa indah Melayu.)

Jumaat, 16 November 2007

Senyum Sikit

Hai, si cikgu yang bijaksana. Kalaupun nak baca email sebelum kelas bermula. Pastikan laptop saudara tidak bersambung dengan LCD yach!

Nasib baik kelas tak penuh lagi. Tetapi orang yang lalu-lalang di tepi kelas, seperti aku tadi boleh nampak kamu sedang baca email di akaun yahoo yang bertajuk; Rahsia Jutawan Muda. Nasib baik tajuknya Rahsia Jutawan Muda. Kalau lain dari itu, Haha. Aku tak mahu bayangkan lebih lanjut lagi.

Kalau aku nakal sangat, aku akan berhenti di tepi kelas itu, dan membaca email kamu tanpa kamu sedari. Tapi aku tak sejahat itu. ;-) Tak perasan agaknya. Lagipun si cikgu sangat kusyuk membaca email nampaknya. Haha.

Nota: Ada training perisian GIS di bilik komputer tempat kerja aku. Biliknya bercermin kaca. Selain dari boleh nampak cikgu sedang baca email, boleh nampak juga apa yang kawan-kawan aku buat sewaktu cikgu mengajar di hadapan. Contohnya, chatting. Hahaha.

Rabu, 14 November 2007

Si Cusp - yang Lahir Antara 2 Zodiak

Ya. Aku tahu. Ini satu lagi entri tentang sifat-sifat manusia. {TafTeh mesti geleng-geleng kepala}

Aku ada beberapa orang kawan yang lahir di antara 19, 20, 21hb - tidak kisah bulan apa pun. Yang mana mereka ini lahir di sempadan antara dua zodiak.

Aku sebagai seorang perempuan yang ekstra sensitif, aku selalu notice sifat mereka yang sering berubah-ubah. Selalunya aku sering keliru. Dan aku jadi ekstra berhati-hati dengan sebarang perubahan mendadak mereka.

Aku mula menyedari sesuatu apabila aku menilik tarikh lahir mereka. Kenapa tiba-tiba mereka berubah mood? Mengapa tiba-tiba mereka ada personaliti berbeza? Aku pun mula meng-google serta me-wiki.

Aku jumpa satu definasi untuk mereka yang lahir antara dua zodiak.

"Being born in between signs is Rasi Sandhi*. It is a Grey area. Traits of both signs are seen in a personality."

Ataupun dikenali sebagai cusp. Cusp merupakan terma di dalam astrologi yang bermaksud satu garis imaginari yang menyempadani antara dua zodiak.

Wiki oke! Wiki!

Seseorang yang lahir dalam sempadan dua zodiak selalunya mempunyai ciri-ciri yang terdapat dalam kedua-dua zodiak. Juga membuatkan mereka mempunyai personaliti yang unik. Dibawah pengaruh dua zodiak yang dinaungi membawa kepelbagaian dan perbezaan dalam personaliti dan emosi mereka. Jadi, bila anda membaca horoskop, anda kena baca kedua-dua zodiak sekali.

Sebagai contoh mudah, Aries ini sifatnya cergas, sedangkan Pisces sifatnya berhati-hati. Element Aries api sedangkan elemen si Pisces, tanah. Jadi kadang-kadang sifat agresif Aries dilambatkan oleh sifat berhati-hati Pisces. Gabungan api dan tanah menjadikan mereka kukuh dan sukar ditewaskan. Ferrrrr.....

Oke. Sekarang baru aku betul-betul faham tentang mereka yang lahir antara dua zodiak ini. Dan aku perlu ekstra hati-hati. Imajinlah mereka punya gabungan sifat dua zodiak. Hebat tau! ;-)

Ha! Pergi periksa tarikh lahir kawan-kawan kau, dan rujuklah mana-mana link yang aku berikan di bawah ini. Tak perlu susah-susah google lagi. :-)

*Rasi Sandhi is when a planet is moving from 36th degree to 1st degree of the next sign.

Rujukan :
1. Constellation Chamber
2. Born on Cusp written by Carol Squires, Astrologer
3. Astrology - Senarai sifat-sifat cusp mengikut gabungan dua zodiak.

Isnin, 12 November 2007

Cetek

Jumaat lepas kala malam, di kaca tv channel 3 menayangkan Shallow Hal. Aku pernah tonton filem ini di wayang sekali dan di vcd dua kali. Tapi ini bukan rebiu tentang filem tersebut.

Aku terfikir tentang manusia, atau kita semua ini, ada yang singkat akal dan cetek pemikiran. (Kadang-kadang aku jua begitu dalam sesetengah situasi.)

Aku rasa media dan persekitaran kita banyak membentuk fikiran kita. Mengset minda kita dan mahu membentuk acuan kita. Sekiranya kita ini tidak punya pendirian sendiri, nescaya kita akan terbentuk menjadi seperti apa yang persekitaran kita mahukan.

Ala. Macam mak, ayah, saudara-mara, jiran tetangga selalu bilang pada remaja-remaja yang baru lepas graduasi untuk isi borang sp_a untuk bekerja sebagai kakitangan kera_jaan. Kononnya masa depan dah terjamin dan senang nak dapat pinjaman. (Damn! aku pun dah terikut acuan persekitaran!) Itu satu contoh bagaimana persekitaran cuba mengset minda kita. Sedangkan ini hidup kita, kita yang tentukan halanya.

Dan aku cukup-cukup benci dengan iklan-iklan mencantikkan diri, memutihkan kulit, menguruskan badan serta mempunyai rambut panjang lurus berkilat. Semua itu cuba setkan dalam minda perempuan bahawa yang cantik, putih, kurus dan rambut lurus berkilat itu akan digilai oleh lelaki. Bukan set minda untuk perempuan sahaja, lelaki juga yang terpengaruh dengan iklan itu mempercayai bahawa itulah ciri-ciri wanita sempurna.

Oh, ceteknya pemikiran! Macam Shallow Hal. Hati dan budi yang baik - tidak lagi dipandang. (Hypnotize baru tahu!)

Tapi aku tak adalah suruh kalian boikot semua produk kecantikan dan menjadi selekeh. Wanita mana tidak mahu nampak cantik? Cantik tidak salah. Tetapi jangan biarkan kita terlalu obses dengannya. Terpengaruh dengan iklan-iklan tersebut. Sampai biarkan kita diacu menjadi sesuatu yang bukan diri kita.

Macam masyarakat kita yang terlalu percaya kerja kera_jaan ini menjamin masa depan. :-p

Ahad, 11 November 2007

Sorry, Blame It On Me

*Sambil baca entri ini, dengar lagu ini sekali oke?*


Kadang-kadang kita terlalu ego nak mengaku kita bersalah. Juga kita malu untuk menerima hakikat yang kita dah buat salah. Apabila itu berlaku, kita tak mudah mengucap kata-kata maaf.

Untuk ucapkan maaf terlalu sukar. Sorry seem to be the hardest word. Itu antara sifat-sifat buruk kita - manusia - yang perlu kita sedari. Kita akui.

Kenyataannya kita yang salah. Jadi, bertanggungjawablah dengan apa yang kita lakukan. Ucapkan maaf. Bukan susah sangat. Macam kita ni agung sangat untuk meminta maaf. Macam kita ni besar sangat dan sempurna tanpa ada buat salah.

Yang penting, kita dah minta maaf. Nak maafkan atau tidak, terpulanglah kepada dia. :-)

Well, lagu Akon, Sorry, Blame it on Me ni, menarik hati aku kerana kita tahu kita sukar untuk meminta maaf kepada sesiapa. Tetapi lagu ini menyatakan sebaliknya.

.. As life goes on I'm starting to learn more and more about responsibility
I realize everything I do is affecting the people around me
So I want to take this time out to apologize for things I have done
And things that have not occurred yet
And the things they don't want to take responsibility for..


Aku sedia menerima salah itu, dan maafkan aku, yach?

Rabu, 7 November 2007

Spontan

Kadang-kadang, bila hati sedang marah-marah. Hati sedang sedih-sedih. Datang seorang lelaki, senyum. Ajak aku kahwin. Haha. Aku gelak-gelak. Dia gelak-gelak. Aku tahu, dia tak serius. Dia suka buat lawak. Lawak spontan.

Aku suka lelaki yang spontan. Aku tak adalah maksudkan dalam semua perkara. Bukanlah semua perkara dia kena bersikap macam tu. Bahaya untuk masa depan. Katalah, dia ajak aku kahwin esok. Nak mati? Spontan sangatlah tu.

Spontan maksudnya; macam tiba-tiba orang hadiahkan kau CD Anuar Zain (Contohnya laa..) Sudah tentu hati kau berbunga-bunga ye tak?

Yang aku selalu wondering kenapa kebanyakan (bukan semua) lelaki susah sangat nak bersikap spontan. Lakukan sajalah. Kata sayang? Tapi, untuk lakukan sedikit surprise untuk orang tersayang pun, berfikir 5-6 kali.

Kadang-kadang, spontanlah sedikit. Kan?

Selasa, 6 November 2007

Benda Kecil yang Meretakkan Hubungan

Wah. Macam artikel dalam majalah saja tajuk aku ingin kupaskan kali ini. Ya, aku patut menulis untuk majalah-majalah fesyen macam Saharil. Naaa... Aku tak layak la beb!

Actually, Spyz ada bagi aku baca artikel bertajuk 'Fatal Habits', tulisan Hazel Parry. Spyz hulurkan artikel itu pada aku bila aku cakap, lelaki memang macam tu. Bila isterinya merungut tentang perangai dia. Haha.

You know something about woman?

They are like magnifier. See small thing, big. That's why!! {Ini pula Tok Rimau yang beri pada aku. Bila aku complaint lelaki macam bon kerajaan - lambat mature. Haha.}

Jadi, bila kamu lelaki - seorang yang ringkas, tak ambil port, kurang sensitif. Perempuan cepat rimas. Cepat marah dan cepat angin satu badan. Bila perempuan merungut-rungut di sebelah waktu kamu memandu, kamu buat muka stone. Dia akan rasa bahawa kamu tidak peduli tentang dia. Sound familiar, aight?

Benda-benda kecil seperti kamu, LELAKI suka buat. Fatal habit. Seperti menyepahkan cd-cd. Atau kamu tak tutup lampu bilik air. Atau kamu biarkan TV terpasang, sedang kamu tertidur di ruang tamu. Atau, segala pemberian si dia kamu letak di dalam laci, di bawah katil dan tempat yang si dia rasa kamu tak hargai pemberiannya. Atau, kamu membiarkan mug yang berisi nescafe semalaman di meja ruang tamu, dan semut telah menghurungi mug tersebut, tambahan pula mug tersebut merupakan mug pemberian si dia kepada kamu. Peh!!

Sakitnya hati si perempuan!

Tapi, aku bukan mahu bagi tips pada kamu ya. Si adam dan hawa. Aku mahu beritahu kamu lelaki, apa kata kamu berubah dan wanita, apa kata kamu tolong dia berubah.

Naga bagitau aku - tak logik sangat ayat : terimalah diriku seadanya. Kerana manusia berubah.

Kalau berubah untuk menjadi lebih baik, tak salah kan?

Fatal habit kamu - lelaki, sebenarnya selalunya dipandang berat oleh wanita kamu. Terkadang perkara itu membawa kepada putusnya dan retaknya suatu perhubungan. Oleh sebab sikap kamu yang selalunya memadang fatal habit kamu itu suatu perkara enteng!

Like you already know, woman are like magnifier, aight?

Nasihat aku satu : Berubah!

Cerita Lama Amyz