Jumaat, 7 September 2007

Apa ada dengan Buku?

Ok. Aku tahu ramai yang mabuk dengan Shelfari. Perkara baru memang sentiasa menjadi perhatian. Macam lelaki ada isteri baru juga. Mana nak beri perhatian pada perkara lain.

OK. Koleksi buku aku bukan banyak sangat. Dulu yang ada beli pun koleksi novel-novel remaja yang sejam-dua dibaca dah boleh habis. Oh ye, aku memang speed-reader. Lepas itu aku bosan dengan buku. Tak ada pengaruh yang besar untuk aku membeli buku. Lainlah kalau beli kasut.

Ada juga baca-baca buku. Itupun pinjam kawan-kawan. Balik-balik novel cinta. Balik-balik novel cinta. Bosannya.

Kadang sifat aku juga pun satu. Sentiasa mahu mencari sesuatu yang boleh menghiburkan hati aku. Bila aku baca buku-buku yang penuh konflik, emosi. Aku rasa hidup aku dah penuh dengan konflik. Tak mahu tambah lagi satu konflik.

Tapi, aku rasa aku dah cukup dewasa untuk hadapi segala konflik. Alah bisa, tegal biasa.

Sejak kawan aku yang jauh kat daerah London tu memberi cadangan buku-buku yang perlu aku baca, aku mulai mengumpul dikit demi sedikit buku-buku. Sekurang-kurangnya ada. Dari tak ada langsung.

Pinjam kawan-kawan? Oh, tabiat lama sukar ditinggalkan~ Maaflah.

0 comments:

Cerita Lama Amyz