Khamis, 9 Ogos 2007

Entri tertangguh

Uno {Sejarah}

Tiap-tiap hari di berita TV diselitkan segmen Wira Malaysia. Yang secara tak langsung membawa penonton menonton sejarah kejayaan Malaysia.

Terasa macam duduk dalam kelas Sejarah. Cikgu Syarifah bercerita tentang profil wira-wira yang berjuang untuk tanah air.

Ye. Aku tahu. Moralnya : Jangan lupakan sejarah Negara. (Tiba-tiba blog aku ada moral pula?)

Akan tetapi. Bekerja di sini mengajar aku betapa sejarah itu penting juga.

"Encik, data-data yang lama dalam sistem ini nak buang ke? Bukan pakai pun."
"Eh, mana boleh. Penting tu. Kita nak tahu dulu-dulu punya cerita menerusi data-data itulah!"
"Oooh"

See. Pentingkan sejarah?


Dos {Stilettos}

Aku sangat suka kasut. Stilettos terutamanya. Ada dua pasang stilettos di rumah dan sepasang di pejabat. Selalunya pakai sewaktu pergi kenduri atau beraya di rumah sanak saudara dan rakan-rakan. Di pejabat pula aku menyarung stilettos waktu mesyuarat atau ada acara penting. Manalah tahu.

Tetapi, untuk memakai stilettos, tidak boleh naik lrt, bas dan mana-mana pengangkutan awam yang lain. Merbahaya untuk kesihatan. Stilettos juga tidak sesuai dipakai sewaktu membeli-belah atau bertemu-janji dengan teman-lelaki dan menonton wayang.

Pakai stilettos yang tingginya 2 inci itu hanya ke majlis makan malam, mesyuarat, kenduri kahwin dan majlis-majlis yang memerlukan kau tenang-tenang, berjalan perlahan-lahan dan menikmati makanan.

Jadi, kenapa wujudnya perumpamaan 'Kecantikan melalui penderitaan'? Karut!

1 comments:

The Miruxx 10 Ogos 2007 1:43 PTG  

bila nak tukar2 sinopsis?

Cerita Lama Amyz