Khamis, 31 Mei 2007

Anak-Anak Kita

Anak-anak kitakah yang tak tahu nak pulang
Bila petang kerana terlalu sibuk main lastik
Dan berpistolan. Pistol-pistolan

*Anak-Anak Kita - M Nasir.




Err.. Bukan aku mahu anak. Belum fikir untuk dapatkan anak pun. Mana mungkin aku mahu fikir tentang anak, jika kahwin pun belum terfikir lagi? Ini cerita tentang kanak-kanak yang aku perhatikan. Dari jauh.

Aku melihat ibu bapa yang manjakan anak-anak mereka sehingga merosakkan mereka. Contohnya, membiarkan anak-anak di shopping complex berlari ke sana-sini. Panjat itu-ini. Usik itu-ini. Terjerit sana-sini. Nakal pun ada limitasi. Ini, aku tengok pun naik ngeri. Isk.

Cukup tak berkenan bila melihat kanak-kanak lelaki dipotong pendek rambutnya. Tapi meninggalkan ekor di belakang panjang. Macam rambut Mat Rempit. Kecil-kecil dah diajar begitu. Tak mustahil besar esok jadi Mat Rempit juga. Salah siapa?

Bila aku perhati orang-orang yang tak pandai jaga anak ini, mengabaikan anak ini, aku rasa annoy. Macam, mula-mula mereka hanya mahu berseronok-seronok. Kemudian, alamak~ termengandung pula. Lepas tu anak terabai. Tak dijaga sebaiknya. Apa punya parent da..? Tak mahu anak, prevent la~ Janganla sampai anak terabai.

Tak baik aku ni. Suka-suka hati saja aku nak complaint itu-ini kat orang yang ada anak, ye dak? Dah ada anak esok, baru tau!

Entri ini mengingatkan aku tentang sukarnya mak-ayah aku menjaga aku dulu, dan moga-moga aku boleh memikul amanah Allah sebaiknya kelak. Insya Allah

0 comments:

Cerita Lama Amyz