Isnin, 17 April 2006

Gubrakah Aku

Tak banyak cerita melayu @ Malaysia yang menyentuh hati aku. Gubra menjadi salah satu antaranya. Belas dan hiba bila melihat kehidupan 2 orang pelacur dan bagaimana suami isteri yang warak melayan mereka, tanpa memandang rendah kepada mereka. Aku tahu tak ramai, sangat sedikit orang yang berpekerti seperti itu di Malaysia.

Seperti biasa, lakonan Harith Iskandar dan Ida Nerina berjaya menghiburkan aku. Termasuk Adibah Noor. Sharifah Amani dan Adlin Aman Ramli juga tidak mengecewakan aku. Sewaktu aku tonton trailer di Wayang Kita baru-baru ini, aku ingatkan Sharifah Amani yang kena pukul, rupanya tidak. Ehehe. Suprise. Suprise.

Adlin Aman Ramli? Hmm.. Lawak betul la mamat ni. Selamba aje dia. Aku harus bagi pujian atas lakonannya yang bagus itu. Mak dan ayah pelakon, no wonder la~ :-) tapi dia dah banyak berusaha. I'm impressed!

Alan Yu yang berlakon sebagai Alan, abang kepada Jason adalah model, pernah berlakon iklan. Posmen yang cute dulu. Iklan Shampoo tak silap aku. Ala.. tak ingat pula aku dialog iklan dia ni! Dulu aku siap hafal. Sebab dia sangat cute!! Huhu.

Aku suka dialog-dialog ini :

"You are so mess up"
"That make us look like sister"
" I have beauty and great singing voice, which you have neither"

"Abah tak kasi kita datang tengahari sebab ada ramai nurse nak ***** sotong dia" <- time ni pecah panggung gelak.

The way Adlin called S.Amani 'Budak Kecik'. Comel sangat.

Banyak scene buat aku sebak dan terharu. Kalau orang lain, mungkin ada yang menangis. Tapi aku tak boleh nak menangis. Sebab kena control macho.

Aku tak suka cara cerita ini bercampur. Buat orang bertanya, ini nak cerita pasal keluarga Orked atau kehidupan pelacur berjiran dengan Pak Bilal? Aku tahu, Yasmin mahu ceritakan di sebalik kisah Orked terdapat kisah lain yang terjadi dalam hidup. Tapi semuanya terpulang pada penonton buat kesimpulan.

Oh. Sayang pada sesiapa yang keluar panggung sewaktu kredit ditayangkan. :-) Kau takkan tahu apa yang terjadi pada Orked. ;-)

Gubra dan Sepet adalah berbeza. Tapi aku sukakan kedua-duanya. :-)

Isnin, 10 April 2006

Eh. Ngeri.

Satu malam nan indah permai.

Cerita-cerita seram yang sangat kelakar dan boleh diketawakan sehingga tepuk-tepuk meja, tidak lagi menjadi lawak apabila kau memandu seorang diri di lebuh raya di mana sebelah kirinya ada kubur-kubur cina lama.

Serta merta, roma di badan meremang. Ya, cerita-cerita seram yang kau gelak separuh mati tadi terngiang-ngiang di gegendang telinga, terbayang-bayang di kepala. Damn! Kau marah-marah kawan-kawan kau yang bercerita penuh galak tadi.

Tiba-tiba pula kubur-kubur cina itu, selama ini kau tak perasan sangat kehadirannya, tapi malam itu, kelihatan jelas warna putih nisannya.

Dan kau tidak akan berani menoleh kiri-kanan malah belakang. Tidak sesekali, menjeling cermin belakang. Kalau boleh, kau akan memandu selaju mungkin.

Sehingga sampai rumah. Malahan ketika tidur pun, kau termimpi-mimpi cerita seram tadi. Damn!

Ye, aku mengaku aku ni penakut. Lain kali kau orang ajak aku keluar pergi situ lagi, aku paksa kau orang escort aku balik sampai rumah!

Isnin, 3 April 2006

Wonderfull

If it wasn't for the money, cars and movies stars and jewels and all these things I got
I wonder, hey Would you still want me (Want you) Would you still be calling me (Still calling you) You be loving me? (I'll be loving you)


Ini korus lagu Wonderful nyanyian Ja Rule Feat R.Kelly & Ashanty. Aku suka lagu ni. Sebab aku selalu wondering kenapa seseorang sukakan aku. Haha. Mungkin soalan bodoh. Tapi, aku tak mahu orang suka kat aku atas sebab-sebab fizikal, macam cantik, kaya, pandai, hebat dan lain-lain.

Banyak kes aku perhatikan, seseorang disukai kerana dia cantik, dia kaya, dia hebat, kereta dia best, henpon dia paling mahal, camera dia canggih. Contohnyala~ Tapi tak mustahilkan? Dah la tak ikhlas nak kawan dengan kita, pastu mempergunakan kita lagi tu. Angin satu badan.

Kemudian, bila waktu-waktu sesak, sedih, kawan-kawan tadi tu terus lenyap. Kalau contact pun, macam nak tak nak je jawab. Lebih haru, kalau orang yang kita sayang pun macam tu juga. Tak mahu langsung tolong waktu kita susah. Pendek kata, senang sama-sama, susah kau tanggung seorang. Ada ke patut?

Bukan aku tak pernah hadapi situasi macam ni. :-) Ada la 2-3 kali. Buat aku susah nak percaya kat orang. Tapi nak buat macam mana? Nak marah pun, buat hati lagi sakit je.

Ada lagi haru aku pernah hadapi, ada orang kawan ngan aku semata-mata nak tahu perihal peribadi aku, kemudian pergi mengata-mengumpat-mengeji aku dengan kawan-kawan dia yang lain. Ada lagi satu, kawan dengan aku sebab tak ada kawan lain. Hahaha. Sedihnya~ Harunya.

Cubalah berkawan dengan ikhlas, bukan atas sesuatu sebab, atau kepentingan diri sendiri

Cerita Lama Amyz