Ahad, 15 Oktober 2006

Selamat Atau Tidak

Sebagai pengguna perbankan internet yang setia, aku rasa terancam dengan kenyataan jenayah siber kian meningkat. Laporan akhbar minggu lepas mengenai 13 orang ditangkap kerana melakukan jenayah siber sehingga menyebabkan kerugian RM36K, buat aku wondering. Kenapa RM36K je? Kalau sejuta baru la thrill. Barulah boleh salahkan pihak bank!

Aku cadangkan kepada semua orang terutama pengguna perbankan internet membaca artikel ini secara online atau baca di surat khabar semalam Mingguan Malaysia, bawah tajuk Kecurian identiti bukan kesalahan bank

Ya, kalau anda betul-betul faham term & condition serta tahu cara-cara menggunakan perbankan internet dengan betul. Insya Allah, anda tidak akan tertipu. Aku tak salahkan bank. Sebab bank dah warning awal-awal, jangan dedahkan pin, ignore email yang mencurigakan dan sebagainya. Sepanjang aku berurusan dengan bank secara online, Alhamdulillah tak ada apa-apa yang mencurigakan atau berlaku kecurian. Tapi aku sangat menyampah bila internet slow @ sistem bank slow. Bosan sungguh la!

Aku pernah dapat email kononya dari Maybank, menyatakan aku perlu mengemaskini maklumat akaun aku. Lucunya, masa tu aku tak ada akaun Maybank lagi. Ahahahaha. Jelas di sini, penjenayah ini menghantar email secara rambang - siapa kena, nasib la. Yang pasti anda perlu berhati-hati dengan email sebegini.

Setahu aku, sebarang perubahan atau maklumat terbaru dari pihak bank akan dihantar melalui surat rasmi, bukannya email. Jika menerima pishing email tu, call bank dahulu untuk kepastian sebelum membuat tindakan.

Yang sangat pathetic melucukan, ada akhbar melaporkan seorang pakar komputer pun kena tipu bila berurusan melalui perbankan internet. Tak mahu dikenali pula tu~ Ahaha. Mendedahkan diri sebagai pakar komputer, tapi ditipu dengan IT juga. Alangkah ???? Entah apa harus aku labelkan orang ini?

Sebenarnya, akaun bank kita kan? Kita la bertanggungjawab atas apa yang berlaku. Betul tak? :-)

0 comments:

Cerita Lama Amyz