Jumaat, 18 Ogos 2006

10 Di Skala Ritcher

Dah dengar satu album KRU yang terbaru ini. Menampilkan lagu Gerenti Beres sebagai single pertama mereka. Actually not bad at all. KRU ni boleh jadi pengkompos lagu, penulis lirik dan penerbit album yang bagus.

Aku suka lagu-lagu dalam 10 di Skala Ritcher ini sebab ada satu dua lagu sindiran untuk orang-orang kita. Dari dulu pun KRU memang memandang sinis pada perkara seperti perangai fanatik orang Malaysia. Lagu Come On la, memerli sesetengah orang Malaysia yang memandang rendah pada artis-artis tempatan. Ye la, sebab bukan tak ada orang yang cakap "Apa kelas tengok movie melayu." kan? Well, its including me. Coz certain artist, for me - not good enough, tapi berlagak kemain lagi. Tapi tak semua, sesetengah sahaja. :-)

Kemudian, aku suka rentak lagu Ya Habibati. Ada campur rentak arab sikit. Sedap telinga aku dengar. Aku tak nafikan gubahan lagu-lagu KRU memang catchy dan sekali dengar boleh buat orang rasa nak dengar lagi.

Gerenti Beres aku ingat lagu lelaki. Rupanya, lagu ini seolah-olah luahan hati seorang wanita sebagai ingatan kepada lelaki untuk memenangi hati wanita. Ye, hantaran dan sebijik Ferarri Merah, baru lah kau nampak gah. Muka selipar jepun tak apa. Bukan apa, kebanyakan lelaki masa kini bukan banyak duit sangat. Tak de security. Ahaks! Nak cakap aku meterialistik? Cinta sahaja tak boleh beli susu anak oiii!!

Aku rasa kelakar bila dengar Lagu Untuk Mamat, sekalipun lagu ini slow. Diciptakan untuk lelaki. Mungkin nama kau ada termasuk dalam Lagu Untuk Mamat ni. Sebab terlalu banyak lagu untuk wanita. Dari Azura ke Fiona. So KRU pun ciptala satu Lagu Untuk Mamat pula.

Rasa tak rugi beli album 10 Di Skala Ritcher ini bagi suka-suka hati menghiburkan dan educate diri sendiri. ;-)

Agak-agak aku dapat komisyen tak untuk promosi album KRU ni? Ehehe.

0 comments:

Cerita Lama Amyz