Jumaat, 16 Jun 2006

Cahayamata

Zuriat, merupakan suatu yang ditunggu-tunggu oleh setiap pasangan suami isteri. (Tapi ada juga zuriat yang tidak ditunggu telah ditongsampahkan oleh pasangan bukan suami isteri.)

Alangkah sedihnya. Setelah bertahun-tahun menanti kelahiran seorang cahaya-mata, dipinjamkan sementara, kemudian dia dijemput Yang Maha Kuasa? Juga, bertahun-tahun menunggu, namun hajat menimang cahaya mata masih belum dimakbulkan Allah.

Aku ini cuma memerhati. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikulnya. Aku tahu aku tidak dapat merasai lagi sedihnya, pedihnya hati pasangan yang telah bertahun berumahtangga, berusaha untuk mendapat cahaya mata. Tambahan manusia di sekeliling sentiasa bertanya adakala menghina mereka masih belum punya cahayamata. Tidak tahukah mereka, rezeki itu di tanggan Yang Kuasa?

Namun sedikit sebanyak, aku terasa juga sedih, pedih perasaan itu. Maaf, aku tidak dapat membantu, cuma iringan doa aku saja yang mampu. :-( Tabahlah hadapi.

Dedikasi entri untuk Zaimah, Ejad, Kak Ngah dan Ina.

0 comments:

Cerita Lama Amyz