Rabu, 17 Mei 2006

Padan Memadan

Jatuh suka pada entri Cik Daun Padan-Memadan. Sebab pernah pakai tudung yang tidak padan dengan warna baju. Rasa macam tak nak keluar pergi mana-mana. Duduk di partition kecil tu senyap-senyap, kalau boleh duduk bawah meja je. Mood nak buat kerja pun tak ada.

Sejak itu, aku serik dan ambil masa 2-3 minit pilih tudung yang padan dengan baju setiap pagi sebelum ke tempat kerja atau keluar rumah. 2-3 kali tanya Kak Teh, padan ke tak? Sampai Kak Teh rolled eye. Sampai aku rasa, keluar dengan pakwe lagi senang. Pakai baju terbalik pun dia tak banyak complaint.

Kemudian, majalah-majalah yang aku beli beritahu, kalau pakai baju ni kena pakai kasut macam ni. Padankan baju kebaya dengan high-heel atau kasut baji. Jangan pakai skirt dengan kasut sarung. Tak padan.

Cerita nak padankan make up dengan baju pun boleh memeningkan kepala. Takkan nak pakai eye shadow biru bila pakai baju color merah jambu? Mana padan.. Terpaksala ambil masa lebih 15 minit setiap pagi untuk make up. Nasib baik pandai make up. :-)

Walaupun aku tak berapa fikir sangat apa yang orang lain fikir tentang aku, tapi apa yang aku buat ni adalah untuk menjaga penampilan diri aku. Nak buat macam mana lagi? Dah jadi rutin seharian dah. :-s

Lelaki pun berfikir, susahnya jadi perempuan ni. Semua pun kena padankan. Dari hujung rambut sampai hujung kaki.

0 comments:

Cerita Lama Amyz