Isnin, 17 April 2006

Gubrakah Aku

Tak banyak cerita melayu @ Malaysia yang menyentuh hati aku. Gubra menjadi salah satu antaranya. Belas dan hiba bila melihat kehidupan 2 orang pelacur dan bagaimana suami isteri yang warak melayan mereka, tanpa memandang rendah kepada mereka. Aku tahu tak ramai, sangat sedikit orang yang berpekerti seperti itu di Malaysia.

Seperti biasa, lakonan Harith Iskandar dan Ida Nerina berjaya menghiburkan aku. Termasuk Adibah Noor. Sharifah Amani dan Adlin Aman Ramli juga tidak mengecewakan aku. Sewaktu aku tonton trailer di Wayang Kita baru-baru ini, aku ingatkan Sharifah Amani yang kena pukul, rupanya tidak. Ehehe. Suprise. Suprise.

Adlin Aman Ramli? Hmm.. Lawak betul la mamat ni. Selamba aje dia. Aku harus bagi pujian atas lakonannya yang bagus itu. Mak dan ayah pelakon, no wonder la~ :-) tapi dia dah banyak berusaha. I'm impressed!

Alan Yu yang berlakon sebagai Alan, abang kepada Jason adalah model, pernah berlakon iklan. Posmen yang cute dulu. Iklan Shampoo tak silap aku. Ala.. tak ingat pula aku dialog iklan dia ni! Dulu aku siap hafal. Sebab dia sangat cute!! Huhu.

Aku suka dialog-dialog ini :

"You are so mess up"
"That make us look like sister"
" I have beauty and great singing voice, which you have neither"

"Abah tak kasi kita datang tengahari sebab ada ramai nurse nak ***** sotong dia" <- time ni pecah panggung gelak.

The way Adlin called S.Amani 'Budak Kecik'. Comel sangat.

Banyak scene buat aku sebak dan terharu. Kalau orang lain, mungkin ada yang menangis. Tapi aku tak boleh nak menangis. Sebab kena control macho.

Aku tak suka cara cerita ini bercampur. Buat orang bertanya, ini nak cerita pasal keluarga Orked atau kehidupan pelacur berjiran dengan Pak Bilal? Aku tahu, Yasmin mahu ceritakan di sebalik kisah Orked terdapat kisah lain yang terjadi dalam hidup. Tapi semuanya terpulang pada penonton buat kesimpulan.

Oh. Sayang pada sesiapa yang keluar panggung sewaktu kredit ditayangkan. :-) Kau takkan tahu apa yang terjadi pada Orked. ;-)

Gubra dan Sepet adalah berbeza. Tapi aku sukakan kedua-duanya. :-)

0 comments:

Cerita Lama Amyz