Jumaat, 17 Februari 2006

Cepat Kaya

No wonder la Malays ni susah nak berjaya especially dalam perniagaan. Buka kedai lambat. Lepas tu dalam cash-register tu takde duit untuk balance. Harapkan duit costumer masuk je. Tensen aku bila pagi-pagi breakfast, bayar dengan RM10 pun diorang minta duit kecil. Paling bengang bila syiling pun diorang mintak juga. Tak kan la takde syiling langsung? Aku suka lagi bayar pakai not besar. Ada not 50, not 50 aku keluarkan. Biar diorang tahu cari duit baki nak bagi kat pelanggan.

And then, satu lagi perangai Malays yang tak mesra pelanggan. Tak kira la kat kedai ke, kat kaunter ke, kat mana-mana lah. Nak cakap orang timur ni kaya dengan adat dan budi bahasa, aku rasa kat Malaysia ni dah jarang dijumpai. Aku tak suka bila aku nak bayar something, cashier tu masam muka dan bagi duit macam nak tak nak. Kemudian, tak reti nak cakap terima kasih. Nak sedekah senyum pun berat. Kalau iye ada masalah pun, kena la profesional. Kalau penat, tak yah bukak kedai. Gi duduk kat rumah je. Takde la penat.

:roll_eyes:

And then, cara orang malays nak kaya cepat, tapi malas nak usaha. Ingat duit tu boleh jatuh dari langit? Tengok je la iklan kat internet. "PEROLEHI PENDAPATAN DENGAN MUDAH", "BOLEH KAYA DENGAN HANYA MELAYARI INTERNET", "CEPAT KAYA TANPA KERJA" dan lain-lain.

Boleh ke macam tu? Boleh tapi.. Tapi dia, program-program autosurf ni, kena invest dulu, kena jadi pay-member dulu. Kalau invest sikit, lambat lah sikit nak kaya. Kalau banyak, cepat la sikit. Tapi most of time, it's hard to find orang yang nak invest sebelum dapat pulangan. Kalau ko stay kat free-member, berjanggut gak nak kaya. Dah la ada limit, sehari boleh surf 200 web je. Huhu.

Selain dari program auto-surf, ada lagi satu program "CEPAT KAYA". Hantar email kat sekian orang. Masukkan duit kat akaun peserta 1, anjakkan nama peserta 2 ke peserta 1, peserta 3 ke peserta 2, masukkan nama anda ke peserta 3. Ehehe. :-D dah lama dah program cepat kaya ni. Dulu sebelum kenal email, aku dapat surat. Lepas ada email, aku dapat email. Sekarang sudah canggih. Ada perbankan internet. ;-) Hehe.

:roll_eyes:

Kenapa? Kenapa? Tanya diri kita, kenapa? Kita nak kaya, tapi kita tak mahu usaha. Tak mahu keluar rumah. Tak mahu berubah. Tak mahu belajar. Macam mana? Orang lain yang sanggup berubah itu la orang yang akan berjaya. Tapi bila orang berjaya, kita selalu buat apa? Kita mencebik kat dia. Dah la kita miskin, orang dah jadi kaya, kita cebik lak kat dia? Apa ke hal perangai kita ni? Bagi la seribu satu motivasi pun tak guna, jika kita tak mahu berubah!!

0 comments:

Cerita Lama Amyz