Selasa, 7 Jun 2005

Ada-Ada Saja

Semalam cuti kecemasan. Baru balik dari mendaki gunung. Badan masih penat dan kaki masih sakit. Sedang berehat-rehat di rumah, telefon bimbit aku berbunyi. Panggilan dari Kak Long.

"Lang, ko cakap ngan Atiya ye? Dia nak main telefon aku la. Asal aku nak call aje, dia datang kat aku. Nak bercakap dalam phone gak." Aku gelak. Anak buah aku yang satu ni, memang bijak.

"Hello Tiya, dah mamam ke belum? Mana papa? Pegi school tak hari ni?" Tanya aku. *School tu nursery dia.

"Papapa..." Itu lah suara dia yang aku dengar. Bukan pandai bercakap lagi. Tapi sibuk nak bertelefon juga. Aku tergelak, sayup-sayup aku dengar Kak Long gelak-gelak.

Aku pun nyanyi lagu Twinkle-Twinkle Liltle Star. Aku cakap macam-macam dengan Atiya, jawab dia apa? papapapa.. mamama.. LOL

Tak pe lah. Sabtu ini, boleh jumpa dia. Agaknya dia rindu tu. Sebab aku pernah bagi dia handphone aku, ajar dia macam mana nak guna. Cepat belajar dia ni. Bila aku cakap Hello. Pandai pula letak handphone tu kat telinga dia.

Aku pun cakap la "Hello Atuk, Tiya ni.." "Hello Nenek, Tiya nak datang nanti.." Lain dari itu, dia pegang handphone aku, dengan muka kerut-kerut, tekan-tekan keypad tu. Agaknya dia tiru Papa dia send message macam tu kot. Ha ha ha.. Atiya, Atiya.. Ada-ada saja.


====----====----====

1st Impression Is Important!

Orang selalu cakap, Dont judge the book by it's cover. Tapi aku fikir 1st impression orang kepada kita adalah penting. 1st impression yang baik mudah meyakinkan orang lain. Itu sebab juga ramai yang boleh tertipu dengan muka-muka baik sesetengah orang. Sebab kali pertama jumpa dia dah berikan good impression kepada kita. Lepas kenal baru tau langit tinggi rendah. Hehehe.

Selalunya, aku cuba jadikan 1st impression orang terhadap aku adalah yang baik. Bukannya apa, aku tak suka orang memandang jelik terhadap aku. Tapi impression orang terhadap aku seperti aku garang dan sombong adalah untuk menakutkan budak-budak ataupun sebagai sign stop kepada lelaki yang cuba mengganggu aku. Biar aku nampak garang, sebenarnya aku melindungi diri aku sendiri.

Tahu tak, wanita akan sentiasa berikan 1st impression baik atau buruk pada seseorang dengan hanya memandang wajah sahaja dan dengan sekali perjumpaan sahaja. Baik berikan 1st impression yang baik, selebihnya wanita menerima sifat baik atau buruk anda dengan mudah selepas good 1st impression tersebut. ;-)

0 comments:

Cerita Lama Amyz