Rabu, 26 Mei 2004

Dedicate to Fara & Fitri With Lots Of Love.

Dua orang best friend aku akan melangkah ke alam rumahtangga dalam masa 2 minggu ini. Fitri mendahului pada 30hb Mei ini, dan Fara akan melangsungkan majlisnya pada 5hb Jun. Kedua-duanya sangat berharap aku dapat menghadiri majlis perkahwinan mereka. Aku akan hadir, demi mereka kawan yang sangat baik -Insya Allah.

Ah.. dewasa sudah mereka ini yang selama ini bersama aku dengan perangai keanak-anakan, kini akan bergelar isteri tak berapa lama lagi. Tiada apa perlu aku katakan selain dari bersyukur dan berdoa demi kebahagiaan mereka. Semoga kekal ke akhirnya. Insya Allah.

Fara, kawan baik dari form 1 lagi. Sama-sama pustakawan yang suka buat havoc dalam library. Tapi berpindah ke Teknik KL waktu form 4 dan sambung belajar di utara Malaysia bila tamat SPM. Bercita-cita menjadi seorang akauntan berjaya dan sekarang sedang mencari pengalaman bekerja sebelum dapat menjadi seorang akauntan. Alhamdulillah, murah rezeki kawan aku ni.

Fitri, kawan sekelas waktu form 4 & form 5. Tetapi mulai rapat setelah kami menjadi course-mate di kolej LGTT, itupun setelah berada di semester 3. Dia seorang kawan yang baik. Menegur kesalahan aku dengan berani dan menerima pandangan aku dengan tenang. Kami memang banyak berselisih pendapat. Still kami boleh menerimanya dengan baik. Setelah konvocation, dia pulang ke kampung halaman which is terletak di Tioman memandangkan dia tidak dapat sebarang pekerjaan di KL. Dia mendapat tawaran menjadi guru sandaran di sana. Sekarang sedang melanjutkan pelajaran di peringkat degree dalam bidang pendidikan. Alhamdulillah, moga-moga dapat menjadi seorang pendidik yang baik.

Semuanya sudah punya haluan sendiri. Walau tidak sama jalan, harap langkah kami sentiasa seiring. Aku toleh kiri dan kanan, aku tetap tahu aku ada mereka dan mereka ada aku. Sampai bila-bila.. Selamat berbahagia kawan. Semoga persahabatan ini erat sehingga akhir waktu nanti. Insya Allah.

Sabtu, 22 Mei 2004

Kem Lambaian Danau Yang Melambai-lambai

Spyz & TokR tulis cerita KLD panjang betul. Buatkan rindu yang pudar pada KLD membara kembali, tambah-tambah bila menonton video-video keluaran TokR dan WkDin Production. Tengah tunggu video keluaran Mie Production.

Hati aku sebenarnya berkecamuk sepanjang minggu ini. Gara-gara beberapa masalah yang membuatkan mood gembira di KLD bertukar menjadi emotional sepanjang hari. Aku sedapkan hati yang tawar dengan garam-garam memori rakaman kawan-kawan sepanjang KLD. Terima kasih kawan atas segala penawar yang kau berikan.

Entri Kak G buat aku benar-benar terharu. Begitu juga dengan entri Kak Nett, HanyaSayang dan Fina. Mereka menulis dari hati yang tulus. Hati yang ikhlas. Alangkah terharunya aku atas keikhlasan mereka.

Aku tak punya kawan-kawan sebaik kawan-kawan aku di sini. Di Geng Jurnal ini. Aku tak pernah lupa pada kemesraan dalam Geng Jurnal ini walau pertama kali berjumpa. Masih teringat rasa teruja waktu menemui idola Geng Jurnal seperti TokR, Rudy, Kak Nett dan Mat Jan buat kali pertamanya. Tak pernah hilang hormat dalam diri ini pada mereka yang mula-mula menerajui.

Tak pernah lupa pada mereka yang pertama kali berjumpa dan berkata "Eh, Ini amyz ke?" aduh, tersipu-sipu rasanya. Terasa-rasa lagi pelukan mesra mereka bila tiba waktu berpisah. Kasih sayang bercambah dalam hati ini. Mekar seperti bunga kembang pagi.

Di Kem Lambaian Danau ini berjaya mengingat tali kemesraan silaturrahim antara kita yang berbumbungkan nama Geng Jurnal. Buanglah ego, buangkan rasa hebat dalam diri, kerana kita semua sama iaitu penulis blog @ jurnal. Projek Basah telahpun berjaya. Bergembiralah anda sebagai peserta bertuah dapat menghadirkan diri di sini, di Kem Lambaian Danau ini.

Aku tak perlu menanti KLD II, cuma menunggu projek apa lagi yang bakal TokR lancarkan tak berapa lama lagi. Dari sehingga itu, aku masih di sini bersama kau di alam maya ini, membaca pengalaman, pandangan yang kau tempuhi selagi kau menulis dan berbumbung di bawah nama Geng Jurnal ini.

Sila-silakanlah ke Gallery aku. Segala aktiviti aku bersama Geng Jurnal ada disitu. Kau akan tahu mengapa aku begitu sayangkan Geng Jurnal ini.

Rabu, 19 Mei 2004

Emo. Emo

Aku bukan kawan yang baik. Aku selalu sakitkan hati kawan-kawan. Aku selalu tak pedulikan kepentingan kawan-kawan. Aku selalu buat kawan-kawan terasa hati dengan aku.

Aku tak pernah dapat gembirakan hati kawan-kawan. Aku tak cuba nak memuaskan hati kawan-kawan. Aku tak dapat jadi sahabat yang baik. Aku tak dapat be there for them everytime they needed me.

Aku pentingkan diri sendiri. Pentingkan kerja. Pentingkan orang lain. Tak pentingkan kawan-kawan. Tak pentingkan orang yang aku mengaku sebagai sahabat.

Aku bukan sahabat yang baik. Menyukarkan sahabat untuk mengharap sesuatu terhadap aku. Aku selalu tak dapat memenuhi permintaan dan pertolongan mereka. Memang, entah jenis apa sahabat aku ini?

Aku bukan kawan yang baik. Dan aku tak kan dapat jadi kawan yang baik sampai bila-bila. Maafkan aku.

Isnin, 17 Mei 2004

Gumbiranya

Banyak perkara yang menyeronokkan aku sepanjang bulan Mei ini. Awal Mei, mak dan ayah ke Terengganu dan membelikan aku 2 pasang baju dan sehelai blaus yang sangat cantik.

Mendapat berita tentang adik ipar aku yang sudahpun hamil. Alhamdulillah, semoga murah rezekinya. Begitu juga dengan berita kehamilan kak Ana yang berkahwin pada Disember tahun lalu.

Pergi PD, 2 minggu lepas menghadiri family day IUCTT - tempat kerja lama. Berjumpa semula kawan-kawan dan bergembira di sana. Bila berjumpa kawan-kawan lama, tentu banyak perkara dibual, diupdate dan diumpatkan. hahaha..

Minggu lepas aku dapat berita, kak long nak mengambil anak angkat. Cerita ini antara sedih dan gembira. Our family really hope kak long and kak ngah can get their own child, but bak kata org, rezeki masih tak ada. Bila aku terdengar kak long dapat seorang anak angkat, serta merta aku gembira dan sedih. Gembira kerana dia dapat seorang anak untuk dicurahkan kasih sayang seorang ibu kepada anak itu. Sedih kerana anak itu bukan dari rahimnya. Betapa agungnya kuasa Allah. Dia berikan rezeki dengan cara berbeza. Semoga kehadiran anak itu memberi rahmat kepada kak long, suami dan kami sekeluarga. Insya Allah.

Dan 15 dan 16 mei aku ke Kem Kak G yang superb! Setelah lama aku tinggalkan khemah, lumpur dan kotor akibat aktiviti perkhemahan, kini aku ke sana semula. Aku benar-benar seronok, walaupun Spyz cakap jangan suka-suka sangat. Dari aktiviti berkayak, flying fox, berbasikal dan berendam dalam tasik suam-suam kuku, aktiviti yang paling aku suka, War Game yang kena berendam dalam lumpur. Memang mencabar dan seronok. Aku tak sangka aku dapat more di KLD, selain beraktiviti aku dapat kenal muka-muka baru. Walau baru pertama kali berjumpa, tetapi tetap mesra.

Pada mula aku agak berbelah-bahagi untuk mengikuti program ini, itu sebabnya aku hanya mendiamkan diri sekiranya ditanya. Aku telah menanda reminder di diary dan calendar bila ke KLD. Ada sedikit masalah dan konflik diri. Walaubagaimanapun aku kuatkan tekad untuk menghadiri ke Projek Basah ini. Aku tahu aku tak kan kecewa dengan segala plan geng jurnal. Dan ianya terbukti tidak mengecewakan aku. Aku tahu I can get more with them, with geng jurnal.

Msg dalam sampul surat korang sepanjang KLD without tandatangan adalah daripada aku.

Segala aktiviti aku ada di sini :--> KLD 15 -16 Mei 04.

Jumaat, 14 Mei 2004

KLD, Here I Come

Esok pergi KLD, Melaka. Mesti seronok. Harap-harap dapat banyak manfaat dari aktiviti-aktiviti yang dijalankan. Dah lama tak gi berkhemah, dan ikuti aktiviti² macam flying fox, kayak dll. Last time aku berkhemah masa aku form 4. Lama tu.. Harap-harap, lepas ni aku dapat rajinkan diri untuk mengikuti aktiviti yang mencabar seperti ini lagi.

Aktiviti-aktiviti macam ni memang seronok. Mencabar fizikal dan mental pada aku yang suka cabaran sebegini. Menunjukkan aku seorang yang tahan lasak. erk.. macam iklan bateri ajek.

Kerana sepanjang Mei ni, memang aku dihambat timbunan kerja. Tidaklah aku kisahkan sangat tentang kerja. Itu memang tanggungjawab aku. Tension juga rasa. Walau banyak-banyak kerja pun, aku still dapat ikuti aktiviti² yang boleh release tension. Macam last week aku pergi PD. Minggu ni nak pergi KLD. Hujung bulan nak pergi Pahang. Seronok bila hidup ada macam-macam aktiviti yang boleh dilakukan bersama kawan-kawan biarpun sekadar menghadiri majlis kenduri kahwin. Macam kawan aku selalu cakap get a life ok?

Isnin, 10 Mei 2004

You're My Everything

Na na na na ... - You're my everything - The sun that shines above you makes the blue bird sing - The stars that twinkle way up in the sky - Tell me I'm in love

When I kiss your lips - I feel the rolling thunder to my finger tips - And all the while my head in a spin - Deep with in I'm in love

You're my everything and nothing - Really matters but the love you bring - You're my everything - To see you in the morning with those big brown eyes - You're my everything - Forever and the day - I need you close to me - You're my everything - You never have to worry never fear - For I am near..

You're my everything - I live upon the land and see the sky above - I'll swim within oceans sweet and warm - There's no storm my love

You're my everything and nothing - Really matters but the love you bring - You're my everything - To see you in the morning with those big brown eyes - You're my everything - Forever and the day - I need you close to me - You're my everything - You never have to worry never fear - For I am near

When I hold you tight - there's nothing that can harm you in the lonely night - I'll come to you and keep you safe and warm - Yes, so strong my love

when I kiss your lips - I feel the rolling thunder to my finger tips - And all the while my head in a spin - Deep with in I'm in love

Khamis, 6 Mei 2004

Si Chubby

Aku sebati dengan gelaran, si kurus ataupun si tulang. Paling sedih sekali, si tiang. Siapa lagi yang menggelarkan aku sedemikian kalau bukan adik dan abang-abang ipar aku. Di kalangan kawan-kawan pula, hmm.. tak terkira ramainya bercakap tentang betapa kurangnya berat badan aku nih.

Semuanya salah aku juga. Biarkan emosi mengawal fikiran, dan yang aku selalu lakukan ialah tidak makan atau dalam erti kata lain, mogok lapar. Penyakit yang aku biarkan memamah diri aku bertahun lamanya. Entahlah.. aku tak pernah berusaha melawannya. Bila sedih, hati terusik, selera makan terus mati. Jika ku paksa sekeping roti pun masuk ke dalam perutku, ia akan dimuntahkan semula.

Dulu di IUCTT, memang aku selalu mengekori kawan-kawan untuk sarapan pagi. Tetapi aku cuma memesan segelas nescafe panas dan kalau aku rasa berselera sikit, aku cuma menjamah seketul karipap. Bila tiba lunch hour, adakalanya aku tidak menjamah sebarang makanan. Hmm.. no wonder lah berat badan aku tak mahu naik-naik!

Lama-kelamaan, aku cuba melawan rasa hati dan emosi yang membuatkan tubuhku kekurangan khasiat dan nikmat makan yang selama ini aku abaikan. Buat apa aku menyiksa badan, sedang di Malaysia ini mempunyai ratusan hidangan yang enak-enak? Baru aku kenal erti nikmat hidup sebenar iaitu makan..

Sejak mula bekerja di Pusat Bandar Damansara ini, aku sering diheret oleh office-mate untuk menikmati sarapan pagi which is, aku abaikan sejak sekolah menengah lagi. Seawal 8:30am, aku dihidangkan sarapan seperti nasi lemak, roti canai ataupun meggi goreng bersama segelas nescafe panas setiap hari. Ya, setiap pagi. Itu baru sarapan. Lunch pula setiap hari bertukar menu seperti nasi campur, KFC, McD ataupun sizzling mee. Tanpa perlu memandu untuk keluar lunch seperti di IUCTT dulu.

Kebelakangan ini, aku sedar sesuatu bila baju kebaya yang dipakai terasa ketat dan muka cengkung dah jadi bulat. Tambah-tambah ada seorang kawan menegur, dulu pinggang amy macam kerengga. Sekarang ni nampak straight sikit aje.. gulps!! dah chubby ke aku?? Eh, best juga kalau chubby sikit kan? Mesti nampak comel sikit..

Cerita Lama Amyz