Jumaat, 30 April 2004

Cuba Senyum

Selamat Hari Pekerja.

Selamat Menyambut Maulidur Rasul. Banyak² berselawat ke atas Baginda.

Entah bagaimana, luka lama itu berdarah kembali. Dan aku rasa aku perlu bangun tanpa menoleh lagi. Biarkan segalanya dihapus seperti debu.

Khamis, 29 April 2004

Cerita-Cerita Lama

Dah siap semua archieve yang lama-lama. Dah letak dalam folder da_amyz, dari tahun 2001 hingga 2004 ini. Baru 3 tahun dah rasa macam bertahun-tahun. Dan pelbagai suka-duka yang aku tempuhi bersama atau seorang diri.

Pengalaman ini sesuatu yang sangat berharga. Tak semua orang dapat merasainya. Jika kita masih hidup sehingga saat ini, maka bersyukurlah kita berjaya mengatasi segala dugaan yang datang untuk menguji ketabahan kita, terutama keimanan kita.

Adakala kita rasa perit menjalani hari-hari yang sukar, tapi percayalah ia akan segera berakhir. Tak selamanya hari itu mendung. Dan beringatlah waktu gembira, kerana akan terjadinya mendung di kala kecerahan mentari hari.

Kini, menjalani hidup sekarang dan melalui hari ini, aku tahu mungkin perjalanan aku panjang atau singkat, aku tetap percaya, di satu hari nanti ada bahagia menanti aku di sana. :-)

Isnin, 19 April 2004

Si Kancil Biru

Since kerja di sini, aku tidak lagi memandu kancil biru kesayangan aku. Dengan alasan tak berapa kukuh, parking mahal dan jalan jammed. Aku fikir senang untuk naik bas balik kerja memandangkan pergi kerja, ayah dengan rajinnya menghantar aku ke sini. Ada juga sekali sekala aku bawa kereta bila ayah out-station. Dua hari bawa kereta aku rasa cukuplah. Merugikan RM10 untuk parking saja.

Waktu bekerja di LGTT dulu, pergi dan balik kerja naik bas pun aku tidak berapa hirau sangat. Malah aku suka naik bas turun bas waktu dulu. Biar aku tertidur-tidur dalam bas, ataupun pukul 9 malam baru aku sampai di rumah, aku tidak rasa gusar atau lelah.

Tetapi KL bukan seperti dulu. Sekarang semakin sesak dengan himpitan manusia dan kenderaan. Buat aku rasa taubat untuk memilih bas sebagai pengangkutan utama aku ke tempat kerja since ayah aku out-station sepanjang minggu lepas. Penatnya dengan sesaknya, Tuhan saja yang tahu.

Kenapa tak bawa kancil biru tu, Amyz? hehehe.. road tax mati la encik. Nak renew road tax kena renew insurans sekali. Insurans kena bayar full balik memandangkan tahun lepas aku telah memusnahkan persent pengurangan gara-gara kemalangan dengan sebuah motorsikal. Maka tersadailah kancil biru di garaj sejak road-tax mati.

Memandangkan adakalanya aku punya urusan selepas waktu pejabat, aku kira dalam bulan depan, aku mahu kembali memandu kancil biru ke office. Aku tak daya lagi nak menumpang kenderaan kawan-kawan atau motor kak nett, mengharapkan mereka menghantar aku pulang ke rumah setelah selesai urusan.

Lagipun parking di bawah blok PBD ni cuma RM75 sebulan. Aku cuma boleh claim RM30 sahaja. RM45 untuk sebulan parking, aku rasa cukup murah. Mana ada parking di KL ni RM1.50 sehari?

Aku tak suka menyusahkan orang sebenarnya. Aku ada kereta sendiri yang aku bayar setiap bulan. Aku rasa terseksa bila kancil biru tidak dapat berkhidmat untuk aku. Mesti si kancil biru rasa sedih kerana tidak dapat berjalan-jalan seperti dulu. Dah lama dia duduk dalam garaj. Mesti dia rasa bosan. Kesian si kancil biru..

Sabar ye Kancil Biru. Insya Allah dalam minggu atau bulan ini, aku segera menyelesaikan masalah road tax dan insurans ini ye? Next month, kau akan berkhidmat untuk aku. Aku harap aku dapat jaga kau baik-baik dan kau jaga aku baik-baik ok? Sayang Kancil Biru!!

Jumaat, 16 April 2004

My Best Friend's Wedding.

Antara ramai-ramai kawan aku, aku sangat seronok jika berada dikalangan kawan-kawan sekolej yang satu 'course' dengan aku. Iaitu kawan-kawan bersama aku selama 3 tahun belajar di LGTT.

Mereka inilah yang tahu segala cerita tentang aku. Melihat aku growing up from a girl to be a lady. Dari betapa 'nerd'nya aku, sehingga jadi seperti sekarang. Biarpun mereka tidak lagi bersama aku sekarang, sejak habis waktu kolej, tapi kami still keep in touch.

di LGTT, di kelas DDC batch 98, aku ada Kak Ana, Zirah, Ren dan Fitri. Dikelilingi dengan kawan-kawan lelaki yang handsome dan baik hati, Razen, Faizal, Fendi, Rizal, Risma dan kawan-kawan satu kelas yang semuanya baik hati, peramah, tak pernah kedekut ilmu dan saling membantu.

Tamat belajar, masing-masing mengorak hala-tuju sendiri. Kak Ana pulang ke Kelang. Zirah ke Seremban, Ren ke Melaka dan Fitri ke Tioman. Tinggal aku dan KL ini. Di awal 'kehilangan' mereka ini buat aku buntu sebenarnya. Jadikan aku tidak lagi kuat dan bergantung penuh kepada seseorang. Aku keseorangan di KL ini sebenarnya.

Hari-hari berlalu, buat aku sedar. Mereka cuma muncul selama 3 tahun dalam hidup aku. Mencipta kenangan indah bersama aku. Kemudian membawa diri masing-masing, cuma bersambung atas nama persahabatan. Muncul kawan-kawan baru, mencipta kenangan baru and so on.. putaran hidup yang berlaku.

Mereka sudah mencipta hidup sempurna. Zirah berkahwin pada 23 Aug '03, diikuti oleh Kak Ana pada 22 Dec '03. Akan datang pula, Fitri pada bulan May ini. Tinggal Ren bakal menyusul. aku? usah kau tanya.

Aku kehilangan mereka.. mereka yang aku sayangi. Selamat Pengantin Baru. Semoga kekal ke akhir waktu. Tahniah aku buat semua. Semoga berbahagia.

Khamis, 1 April 2004

Yang nampak indah waktu bercinta~

1 - hari² nak jumpa jumpa. Sehari tak jumpa, macam seabad terasa.

2 - hari² call walaupun petang tu dah jumpa.

3 - hari² dapat bunga sampai hati pun berbunga².

4 - caring nye kemain lagi. Setiap jam tipon tanya tengah buat ape tu.

5 - cakap sket ngan lelaki lain, muncung dia bleh sangkut baju.

6 - kalo time merajuk, memacam cara dia try pujuk. Beli coklat, beli bunga.. Bla.. Bla..

7 - nak ke mana cakap saja, dia rela hantarkan.

8 - nak makan ape? Makanlah. Nak beli apa? Belilah. Nak apa? Cakap saje lah. Sanggup dia tunaikan.

9 - hari² cakap i love you, i miss you. Romantik nyerr..

10 - segalanya indah je. Kita pakai baju terbalik pon lawa..

Selalunya, kita berpeluang merasakan saat-saat indah ini hanya dalam 6 bulan sehingga satu tahun perhubungan. Lepas tu, huh! Jangan harap lerr.. Ahaks! Tapi tak semua sebenarnya. Kalau ada 5 atau lebih ciri-ciri diatas terdapat pada teman lelaki anda, maka bersedialah untuk menerima dia menunjukkan dirinya yang sebenar setelah dia benar-benar pasti anda benar-benar menyintai dia. ;-)

Cerita Lama Amyz