Sabtu, 14 Ogos 2004

New Boss. New Rules.

Awal Jun yang lepas, pengarah BTM yang baru telah ditukarkan ke sini menggantikan pengarah lama yang melanjutkan pelajaran di UK. Sejak kemasukan pengarah baru ini, dia banyak membawa perubahan pada kami di sini. Antaranya disiplin kedatangan semakin di ketatkan. Sekiranya punch-card kami bertanda merah lebih dari 3 kali tanpa tandatangan supervisor, kad kami akan ditukar kepada kad hijau. Dalam tempoh kad hijau iaitu tempoh pemerhatian, sekiranya disiplin kedatangan masih tidak lagi berubah, maka kad akan bertukar merah, seterusnya di kenakan tindakan tata-tertib. Oh ya, kad saya dah bertukar warna hijau sebab sepanjang julai, saya ada 6 tanda merah. Ala.. lambat 2-3 minit pun nak berkira ke? :-(

Bagi saya, itu tidaklah menjadi satu persoalan yang besar kerana disiplin memang patut ada pada semua kakitangan ke****an. Akan tetapi, yang menjadi isu tidak puas hati staff btm ini kepada pengarah kerana sifat cerewet, berkira dan tidak mempercayai kakitangannya sendiri. Sehinggakan hendak meminta tanda-tangan pengesahan majikan pun dia tidak mahu dan berkira sangat. Saya sendiri dah terkena sewaktu saya mahu meminta dia menandatangani surat pengesahan majikan saya sebagai penjamin kakak saya yang hendak buat pinjaman bank. Ada ke patut dia katakan saya mahu dia jadi penjamin saya? Bila masa pula saya nak dia jadi penjamin saya? Saya nak minta dia sahkan saya ni pekerja dia. Macamlah saya nak sangat dia jadi penjamin saya? What the heck? Marah betul saya masa tu. Ye lah.. dia tak baca ke kat form tu saya nak pengesahan dia. Bukan nak dia jadi penjamin saya! Nampak sangat tak baca betul-betul. Hii.. sabar aje lah!

Banyak sangat suara-suara tak puas hati yang kedengaran di belakang pengarah baru ni. Satu demi satu setiap hari, ada saja kedengaran di telinga saya. Jadinya, saya pun rasa tak selesa dan tak bersemangat nak buat kerja. Tambahan pula, dia rombak carta organisasi kami dan menukarkan saya di bawah penyelia yang baru masuk btm tak sampai sebulan lagi. Di bawah penyelia baru ini, sehingga kini, dia belum lagi memberi apa-apa kerja pada saya. Tak mengapalah. Lagipun, sekarang saya masih menyelesaikan kerja-kerja saya dari penyelia lama saya. Mungkin dia belum sedia lagi kot? Hmm.. Wait and see.

Sistem di bawah penyelia baru yang perlu saya pelajari, fahami dan pantau ialah SPT, NILAMS, GIS dan JKT. Sistem yang memerlukan komitmen yang tinggi kerana ia akan diguna-pakai di seluruh negara. Bolehkah saya melakukannya? Insya Allah. I'll try the best.

Saya malas nak ambil tahu sangat tentang yang lain macam mana. Asalkan saya buat kerja yang di amanahkan sebaiknya. Asalkan saya tidak di gelar pekerja yang makan gaji buta. Itu sajalah. Lagipun segala tidak puas hati kami ni bukan di ambil kira sangat. Siapalah yang mahu mendengar suara-suara hati kuli seperti kami ini? Saya harap satu hari nanti, ada orang lain yang sedarkan dia. Nak jadi boss, tolonglah jangan berkira dan sombong sangat dengan staff sendiri. Tak kan pergi ke mana pun.. selagi menjadi kakitangan ke****an di Malaysia ni. Ong Ka Ting pun tak sombong macam tu. Lagipun setahun saja dia jadi boss kat sini, nanti dia pencen. Patutlah cerewet semacam. Nak monopause rupanya..

0 comments:

Cerita Lama Amyz