Isnin, 24 Mac 2003

Cerita Hari Sabtu

Bangun tidur terasa tak sedap badan. Barangkali semalam tak menjamah sebarang makanan. Balik lambat pula tu. Kepala berat satu macam. Niat nak sambung tidur. Tapi tak mahu mak marah. Paksa diri bangun. Mandi. Tolong mak mengemas rumah. Tak larat betul badan ni. Tapi aku habiskan juga kerja satu demi satu. Cuma perlahan sikit lah. Selalunya kerja rumah ni pukul sebelas dah boleh habis. Tapi hari ni pukul satu, baru habis masak semua.

Kepala aku macam dah tak betul dah. Mata aku asyik berair. Hidung tersumbat. Sepanjang hari aku senyap. Mak suruh aku buat. Nenek suruh aku buat. Lemah satu badan. Tak suka!! :-( malam lepas maghrib, terasa denyut kat kepala makin kuat. Sakit sangat. Air mata mengalir-alir keluar. Aku tahan denyut kepala seolah nak letupkan kepala ni. Bergolek-golek atas katil. Sampai aku terlelap.

Dah lama tak kena macam ni. Aku pun tak tahu kenapa. Agaknya dah lama tak sakit. Lagipun cuaca tak menentu. Tengahari panas membakar, petang pula hujan selebat alam. Atau tekanan kerja yang melampau sepanjang minggu. Tak pun antibodi badan dah berkurangan.

Hari ahad. Dirumah.

Bangun tidur. Sakit sudah kurang. Tapi mata bengkak akibat menangis malam tadi. Badan rasa lemah lagi. Yang tak sedapnya bertambah satu lagi. Sakit tekak. Aduh.. Tak selesanya.. Selesai menyidai kain, timbul satu lagi penyakit. Sakit dibahagian perut buat aku tahu aku kan menjadi orang yang paling sensitif didunia ini dalam seminggu ini. Perit. Pedih.

Hari ni,

Batuk menyerang tanpa belas. Menyakiti kerongkong. Menyeksa tekak. Menyesakkan dada. Dugaan betul la.

0 comments:

Cerita Lama Amyz